bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، ایران حتی قادر به فروش نفت به چین هم نخواهد بود. چرا که به گفته حریری، شرکت‌های خصوصی این کشور منافع خود را دنبال کرده و کاری به مواضع سیاسی دولتشان ندارد.
تحریم‌های شدید اقتصادی باعث شده است که صادرات نفت به کمترین حد ممکن در ۴۳ سال گذشته برسد هر چند که صادرات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی افزایش یافته است. بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه ایران سال گذشته فقط ۱.۲میلیارد دلار نفت فروخته است. کاهش درآمد‌های نفتی حالا ایران را در آستانه کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی قرار داده است و اخبار مذاکرات وین هم چندان امیدوارکننده نیست و اخطار‌های جدید آمریکا به چین، از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به آینده درآمد‌های نفتی ایران را بیشتر کرده است.

واشنگتن پست اخیرا در گزارشی نوشته است که امریکا به دنبال وضع تحریم‌های سنگین علیه چین است تا در صورتی که ایران حاضر به احیای برجام با شروط امریکا نشود، خرید نفت ایران از سمت چین با مشکلات بزرگتری مواجه شود. اما سوال اینجاست چین که در ماه‌های گذشته بزرگترین مشتری نفت ایران بوده، چقدر قرار است پای توافقش با ایران بایستد.

مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در اینباره به خبرگزاری بازار می‌گوید: هرچند که دولت چین بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد، اما شرکت‌های چینی و بخش خصوصی این کشور هیچ گاه منافع اقتصادی خود را به خطر نمی‌اندازند و در عمل گفتمان‌های سیاسی بین مسئولین دو کشور عملا فایده‌ای در تجارت دو کشور در صورت ادامه تحریم‌ها نخواهد داشت.

هرچند که دولت چین بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد، اما شرکت‌های چینی و بخش خصوصی این کشور هیچ گاه منافع اقتصادی خود را به خطر نمی‌اندازند

او معتقد است توافق ۲۵ ساله ایران و چین هم در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، نمی‌تواند تاثیر زیادی در افزایش فروش نفت ایران به چین داشته باشد. چرا که خرید نفت از ایران در چنین شرایطی به معنی تحریم شدن بنادر، پالایشگاه و شرکت‌های چینی است. به همین دلیل طبیعی است که شرکت‌های چینی در خرید نفت از ایران محتاطانه رفتار کنند.

به گفته او، چین سال گذشته ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار مبادله تجاری با دنیا داشته که حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن با آمریکا بوده است. این در حالی است که تجارت ایران و چین پارسال تنها ۱۶ میلیارد دلار بوده است.
/ بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: